Hoe ziet het ontwerp eruit?
- Op De Wildeman en De Glazenmaker wordt de adviessnelheid 30 km. Hiervoor worden verkeersplateaus (verlengde drempels) aangebracht. Op de verkeersplateaus komen zebrapaden.
- De veiligheid voor de fietsers wordt verbeterd; er komen fietsstroken van 2 meter breed.
- Aan de noordzijde van de rondweg komt een rotonde voor een veilige oversteek voor fietsers.
Om het plan te kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld voor de bredere fietsstroken, is er ruimte nodig. Hiervoor is het nodig een aantal bomen te kappen. Langs de rondweg planten we nieuwe bomen terug.
Reacties omwonenden in ontwerp meegenomen
Het ontwerp van de herinrichting is november 2019 aan de omgeving getoond. Naar aanleiding van de reacties is het ontwerp op een aantal punten aangepast. Zo komt er stil asfalt op de hele rondweg. Hierdoor zullen de meeste woningen die direct aan de rondweg staan geen toename van geluid ervaren. Aanpassingen aan de woningen zijn dus niet nodig. Een andere aanpassing is dat vijf zebrapaden een middeneiland krijgen. Deze plaatsen we verspreid over de rondweg. Zo is er altijd een zebrapad met een middeneiland op korte afstand aanwezig. Op de pagina Documenten, onder het kopje 'verslagen informatiebijeenkomsten' vindt u een overzicht van alle reacties die zijn gegeven op het ontwerp met de antwoorden.
Aanvraag vergunning volgende stap
Nu de gemeenteraad het ontwerp heeft goedgekeurd, kunnen vergunningen aangevraagd worden. Als alle vergunningen zijn ontvangen, wordt een aannemer gezocht om de werkzaamheden uit te voeren. De verwachting is dat in 2024 gestart kan worden met het aanpassen van de rondweg. Als de herinrichting klaar is, kan de busbrug opengesteld worden.