Op deze website vindt u informatie over de plannen om de busbrug tijdens de spits voor het verkeer open te stellen.
De gemeente heeft nog steeds geen stikstofvergunning verkregen van de vergunningverlener omgevingsdienst. De landelijke stikstofwetgeving is zeer streng, ondanks de zeer kleine hoeveelheid stikstofneerslag als gevolg van de openstelling in de spits. Afgelopen jaar heeft de gemeente getracht de vergunning te krijgen, maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
Omdat wij het belangrijk vinden de busbrug 24 uur te openen voor verkeer, hebben wij er alles aan gedaan om tot een oplossing te komen. Omdat de landelijke wetgeving nóg strenger is geworden, is dit helaas nog niet gelukt. Dit betekent dat de busbrug hoogst waarschijnlijk tot medio 2025 nog dicht blijft in de spits.
Heeft u een vraag of wilt u iets anders kwijt, dan kunt u een e-mail sturen naar: debinding@zaanstad.nl.
Of ga naar veelgestelde vragen
Voordat de busbrug open kan, zijn er extra maatregelen nodig aan de rondweg Westerkoog (Glazenmaker en de Wildeman) om het extra verkeer te kunnen verwerken. Het ontwerp is met inbreng van bewoners tot stand gekomen.
Het vastgestelde ontwerp voorziet in:
Met deze maatregelen worden de Glazenmaker en Wildeman veiliger gemaakt om het extra verkeer kunnen verwerken. Fietsers hebben over de hele rondweg een eigen plek op de weg en bij de middeneilanden kunnen voetgangers in twee keer oversteken. De verkeersplateau’s zorgen ervoor dat de auto’s minder hard zullen rijden.
De problemen met stikstof bij (bouw)projecten zijn een landelijk probleem. Veel meer projecten in Nederland en dus ook in Zaanstad hebben hier mee te maken. Hierdoor kampen alle gemeenten met vertraging of het stilvallen van projecten. Dit komt door de complexiteit van deze wet- en regelgeving. Voor het uitvoeren van de noodzakelijke aanpassingen aan de rondweg Westerkoog als voorwaarde voor openstelling van de busbrug, blijven we zoeken naar oplossingen om de benodigde stikstofvergunning te krijgen.
Het college erkent dat een goede en duurzame bereikbaarheid van het westen van de stad cruciaal is. Om die reden wordt onderzocht wat wél mogelijk is binnen de huidige(stikstof-)regelgeving: